Karriere

Tips til at spare penge som iværksætter

Det er ikke let at tjene penge som selvstændig. Det kan de fleste selvstændige med sikkerhed nikke genkendende til.

Sandheden er, at selvstændige generelt tjener mindre end lønmodtagere, selvom man kan få et andet indtryk, når man læser og hører om de mange stenrige iværksættere. Da man som iværksætter skal afholde udgifter til både kontorleje, revisor, bogholder og meget andet, vil vi gerne komme med nogle skarpe sparetips.

Hvor mange penge kan jeg spare, og hvordan bærer jeg mig ad? Det svarer vi på i denne guide. Guidens indhold vil være relevant for enhver iværksætter uanset virksomhedstype og branche.

Start ud med et hjemmekontor

Et kontor ude i byen kan koste mange tusinde kroner.

Alene en kontorplads på et delekontor kan koste 2-3.000 kr. om måneden, hvorfor det, set med økonomiske briller, er en god idé at holde sig til hjemmekontoret. Du kan med god grund starte ud med at arbejde hjemmefra, indtil du en dag har økonomi til at leje et kontor alene eller sammen med en partner.

Spar penge på kontorartikler

Der er naturligvis også mulighed for at spare penge på de mange uundværlige kontorartikler i form af kopipapir, kalendere, notesblokke, visitkort, bonruller og meget andet. Alt dette kan du formentlig spare en formue på, hvis du handler hos en bestemt forhandler på nettet. Du har via redoffice scan office a/s mulighed for at shoppe kontorartikler til yderst overkommelige priser. Forhandleren har vel at bemærke mere end 115 års erfaring i branchen.

Brug dit netværk

Da det kan være meget omkostningstungt at hyre både revisor, bogholder og andre rådgivere, kan du gøre klogt i at bruge dit netværk. I kan formentlig dele viden og inspiration – og på den måde spare hinanden for mange penge. Det kræver dog, at du har et netværk at trække på. Et stort netværk er guld værd som selvstændig. Det vil du helt sikkert snart finde ud af, hvis det ikke allerede er gået op for dig.

Shop brugte kontormøbler

Hvorfor bruge halvdelen af opstartsbudgettet på kontormøbler, når du kan købe velfungerende og moderne møbler til langt under halv pris? Udgifterne til kontormøbler kan lynhurtigt løbe op i svimlende beløb, hvis man ønsker at købe alt fra ny og desuden ikke er interesseret i at gå på kompromis med kvaliteten. Som nystartet er det som regel bedre, at du investerer i markedsføring, salg og udvikling.

Skriv en kommentar

Instagram