Sundhed

Tips til en bedre nattesøvn

Alle fortjener en god nattesøvn.

Desværre viser utallige undersøgelser, at vi danskere sover mindre, end vi burde. En god tommelfingerregel går på, at man skal sove 7-8 timer hver nat, helst uden afbrydelser. Sover du ikke nok, og kan du mærke, at det går ud over dit arbejde og familieliv, så bør du tage affære. Her på siden får du en række tips til at sikre en bedre nattesøvn.

Indfør faste sengetider – og overhold dem

De fleste danskere står op omkring kl. 07:00 og skal derfor – med udgangspunkt i førnævnte tommelfingerregel – senest sove kl. 23:30. For at skabe en sund søvnrytme kan det være enormt effektivt at indføre faste sengetider. Disse sengetider bør gælde hele ugen inkl. lørdag og søndag. Det er nemlig svært at sikre en god nattesøvn, hvis man går i seng og står op på vidt forskellige tidspunkter alt efter ugedag.

Kunsten er ikke at indføre faste sengetider, men derimod at overholde dem. Det kræver disciplin og ikke mindst forståelse for, hvor vigtigt det er at få nok søvn. Længerevarende søvnproblemer kan ikke kun påvirke dit energiniveau og humør, men kan i værste fald også føre til stress og depression. Ergo er det ikke noget at spøge med.

Få professionel hjælp til at vælge din nye seng

En hård eller på anden vis ukomfortabel seng kan sagtens være roden til dine søvnproblemer. Du bør i hvert fald overveje, om det ikke er på tide at skifte den gamle seng ud. Det er jo dét møbel, du opholder dig allermest, hvorfor det er vigtigt, at du ligger godt.

En seng er ikke bare en seng. Der findes et utal af forskellige senge i forskellige materialer, fastheder, prisklasser m.v. Sætter du pris på lidt ekstra forkælelse i hverdagen, kan du overveje en elevationsseng. Alternativt kan du købe en moderne og ergonomisk kontinentalseng, som fås i mange forskellige størrelser. Shop evt. din nye seng via internettet, hvis du ikke er begejstret for de fysiske butikkers udvalg.

Hold dig til vand om aftenen

Der er intet i vejen for at indtage væske om aftenen, så længe man holder sig til vand og evt. mælk. Det er i hvert fald meget vigtigt, at du ikke drikker hverken sodavand, kaffe eller energidrik, da disse drikke har en opkvikkende effekt. Den opkvikkende effekt gør det svært for dig at falde i søvn og har dermed en skidt indvirkning på din nattesøvn. Medmindre du går meget sent i seng, bør du undlade at drikke førnævnte drikke efter kl. 19:00.

Skriv en kommentar

Instagram